Dierenvrienden

Vacht, veren of schubben. Welke heeft jouw lievelingsdier?

- scroll naar beneden -

Over deze les

Sommige dieren hebben een vacht die hen warm houdt, zoals bijvoorbeeld een konijn, maar er zijn ook dieren met veren, zoals bijvoorbeeld een kip. Andere dieren hebben schubben, denk aan een goudvis. Soms veranderen die vacht of veren nog wanneer de dieren groter worden; herken jij welk babydier bij welk ouderdier hoort? Spits je oren om te horen welk dier welk geluid maakt. In de natuur kun je de dieren vaak horen maar niet altijd zien, daarvoor moet je hun sporen volgen. Samen maken we dierensporen van klei om thuis of in de klas verder te bestuderen.


Een voorproefje

Een liedje over de leeuw, de olifant, de ratelslang, de pinguin, de adelaar, de beer, de kikker, de aap, de kangoeroe. Om lekker op te dansen!

Onderwijs

Tijdens de les leer je onder andere dat:

- Sommige dieren een vacht hebben die hen warm houdt, zoals bijvoorbeeld een konijn. - Andere dieren zijn bekleed met veren, zoals een papegaai - Er ook dieren zijn met schubben; een goudvis bijvoorbeeld - Dieren geluiden maken om een boodschap aan elkaar over te brengen; elk dierengeluid klinkt anders - Net als mensen van baby naar kind naar volwassene groeien, zien ook jonge dieren er anders uit dan hun ouders

Proefje voor thuis: dierensporen

Je hebt nodig:

een aardappel, een mesje, een kurk, een bordje, plakkaatverf, papier, stuk keukenpapier

Stap 1: Snijd de aardappel en de kurk doormidden. Dep een helft van de aardappel droog Stap 2: Doe een kneep verf op het bordje Stap 3: Doop de platte kant van de drooggedepte aardappel in de verf Stap 4: Stempel met de aardappel op het vel papier. Dit is de voet van het spoor Stap 5: Dep de platte kant van de kurk in de verf Stap 6: Stempel met de kurk een vier of vijftal tenen aan de voet. Doop tussendoor de kurk nog eens in de verf als dat nodig is. Stap 7: Herhaal stap 2-6 nog enkele malen, dan kun je een heel spoor dierenpootafdrukken op je papier maken

Uitleg: In de modder in het bos, in zand of sneeuw, gaan biologen op zoek naar pootafdrukken van dieren. Sporen kunnen ons veel vertellen over een dier. Waar het leeft of waar het eten haalt. Aan de grootte van de afdruk kun je zien of het een volwassen of een jong dier is.

Termen & concepten

Blaffen, blaten, huilen, miauwen, schubben, pootafdruk, vacht, veren

Kerndoel(en) die behandeld worden:

40 - De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving

41 - De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

BLIJF OP DE HOOGTE