LESOVERZICHT
DIERENVRIENDEN
Sommige dieren hebben een vacht die hen warm houdt, zoals bijvoorbeeld een konijn, maar er zijn ook dieren met veren, zoals bijvoorbeeld een kip. Andere dieren hebben schubben, denk aan een goudvis. Soms veranderen die vacht of veren nog wanneer de dieren groter worden; herken jij welk babydier bij welk ouderdier hoort? Spits je oren om te horen welk dier welk geluid maakt. In de natuur kun je de dieren vaak horen maar niet altijd zien, daarvoor moet je hun sporen volgen. Samen maken we dierensporen van klei om thuis of in de klas verder te bestuderen.
LEVEN IN DE ZEE
Naar de zee gaan is een feest! Maar onder het wateroppervlak is een hele wereld die wij vanaf het strand niet kunnen zien. Leer meer over de planten en dieren die er leven en hoe je een echte vis van de nepperds kan onderscheiden. Zo is een walvis stiekem helemaal geen echte vis…..maar hij is wel behoorlijk groot. Meet samen met je klasgenoten of in jullie klaslokaal een blauwe vinvis zou kunnen passen of zou een goudvis als huisdier toch een beter idee zijn?
MAGNEETMYSTERIE
Het lijkt wel magie, zoals een magneet aan sommige voorwerpen kan blijven hangen of er naartoe trekt, terwijl hij andere gewoon weg lijkt te duwen. De leerlingen maken kennis met aantrekken en afstoten, de eigenschappen van een magneet. Ze onderzoeken of er voorwerpen in hun klas zijn die worden aangetrokken door de magneet en ze leren dat niet alleen de Aarde een Noordpool en een Zuidpool heeft, maar elke magneet ook. Geef je ogen goed de kost, voel wat er gebeurt en maak zo op eenvoudige wijze kennis met dit natuurkundige fenomeen.
VORMEN EN STRUCTUREN
Alles om ons heen bestaat uit vormen. Bijvoorbeeld een vierkant of een driehoek. En zet die driehoek op dat vierkant en het lijkt ineens een huis! De belevingswereld van de kinderen wordt tijdens deze les geprikkeld om vormen te herkennen in alledaagse voorwerpen. Motorisch worden ze uitgedaagd door 2D vormen te maken met behulp van elastieken op een Geobord; kun jij een cirkelvormig elastiekje veranderen in een vierkant? Tot slot brengen ze hun kennis verder in de praktijk door het bouwen van 2D of 3D vormen van ecofoam.
WORMENWERELD
Hoe kun je bewegen zonder armen en benen? Of hoe eet je een lekker koekje zonder je tanden? De kleuters zullen het vandaag allemaal zelf ontdekken en gaan de regenworm en zijn leefomgeving bestuderen. Want wormen leven onder de grond. Daar graven ze tunnels om zich voort te bewegen. Wormen hebben piepkleine haartjes op hun lijf die ze helpen bij het voortbewegen, maar ook als bescherming. Met behulp van de haartjes kunnen zij zich namelijk ook aan de grond ‘vasthouden’ als een vogel hen bijvoorbeeld uit de grond wil trekken. Met een vergrootglas gaan ze als wetenschappers de wormen van heel dichtbij bekijken. En aan het einde van de les krijgen ze allemaal een regenworm in een bakje mee naar huis om deze in de tuin of park vrij te laten.
ZOEKEN NAAR ZINTUIGEN
Je hoort je wekker piepen en wordt wakker, je wrijft de slaap uit je ogen, je ruikt dat je moeder een sneetje brood geroosterd heeft, je drinkt een beker melk en je kiest welke kleur trui je aantrekt vandaag. Zonder dat je het in de gaten hebt, heb je voor het naar school gaan al heel wat zintuigen gebruikt! Vandaag gaan we ze verder onderzoeken en testen hoe gemakkelijk onze zintuigen voor de gek te houden zijn. Maar wat nu als een van je zintuigen het niet zo goed doet? We bekijken welke oplossingen er zijn als je niet goed kan horen of zien. Dus vergeet je neus, oren, ogen, tong en huid niet, want je hebt ze allemaal hard nodig tijdens deze les!