Leven in de zee

Neem een duik in de oceaan om de onderwaterwereld te ontdekken!

- scroll naar beneden -

Over deze les

Naar de zee gaan is een feest! Maar onder het wateroppervlak is een hele wereld die wij vanaf het strand niet kunnen zien. Leer meer over de planten en dieren die er leven en hoe je een echte vis van de nepperds kan onderscheiden. Zo is een walvis stiekem helemaal geen echte vis…..maar hij is wel behoorlijk groot. Meet samen met je klasgenoten of in jullie klaslokaal een blauwe vinvis zou kunnen passen of zou een goudvis als huisdier toch een beter idee zijn?


Een voorproefje

Zing mee met de kleine zeemeermin over het leven in de zee.

Onderwijs

Tijdens de les leer je onder andere dat:

- Vissen kieuwen hebben om onder water te kunnen ademen - Niet alle 'vissen' echte vissen zijn. Een walvis is een zoogdier en heeft een spuitgat bovenaan het hoofd om mee te ademen - Zeedieren hun voedsel vangen op verschillende manieren. Zo zijn er zeedieren met tanden, net als wij - Sommige zeedieren baleinen hebben in hun mond, waarmee ze voedsel uit het water zeven - Inktvissen en kwallen voorbeelden zijn van dieren die hun voedsel naar binnen slurpen - Het belangrijk is voor het leven in de zee om strand en zee schoon te houden. Hieraan kun je zelf meehelpen door je afval op te ruimen als je een dagje naar het strand gaat

Proefje voor thuis: een walvis in je huiskamer?

Wat denk jij... Zou een walvis in jouw huiskamer kunnen passen?

Er zijn walvissen in allerlei soorten en maten. Laten we kijken of ze in je huis zouden kunnen passen. Alles dat je nodig hebt is een rolmaat (liefst wel eentje van 10 meter!) en een assistent om je te helpen.

Meet de volgende lengtes in een rechte lijn om te kijken of deze walvissen in je woonkamer passen: • Orka: 6 meter • Potvis: 12 meter • Bultrug: 15 meter • Blauwe vinvis: 25 meter (!!)

Termen & concepten

Oceaan, bioom, wateroppervlak, oceaanbodem, noordzee, waddenzee, ecosysteem, koraal, trog, kloof, weekdieren, schaaldieren en classificeren

Kerndoel(en) die behandeld worden:

40 - De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving

41 - De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

BLIJF OP DE HOOGTE