Zoeken naar zintuigen

Heb jij ze allemaal op een rijtje?

- scroll naar beneden -

Over deze les

Je hoort je wekker piepen en wordt wakker, je wrijft de slaap uit je ogen, je ruikt dat je moeder een sneetje brood geroosterd heeft, je drinkt een beker melk en je kiest welke kleur trui je aantrekt vandaag. Zonder dat je het in de gaten hebt, heb je voor het naar school gaan al heel wat zintuigen gebruikt! Vandaag gaan we ze verder onderzoeken en testen hoe makkelijk ze voor de gek te houden zijn, die zintuigen van ons.Maar wat nu als een van je zintuigen het niet zo goed doet? We bekijken welke oplossingen er zijn als je niet goed kan horen of zien. Dus vergeet je neus, oren, ogen, tong en huid niet, want je hebt ze allemaal hard nodig tijdens deze les!


Een voorproefje

Ga alvast op zoek naar al je zintuigen samen met Koning Koos, Sassa en Toto!

Onderwijs

Tijdens de les leer je onder andere dat:

- Wormen een lang, beweeglijk lijf zonder armen en benen hebben - Wormen geen ogen en tanden hebben - Op hun lange lijf haartjes zitten, waarmee ze zich voortbewegen - Wormen grotendeels onder de grond leven, waar ze gangen graven - Wormen aarde eten en dit uit poepen als wormhoopjes - Wormhoopjes ervoor zorgen dat planten en bomen goed kunnen groeien

Proefje voor thuis: op gevoel...

Je hebt nodig:

een vrijwilliger, een blinddoek, 1 ondoorzichtige plastic zak, 5 voorwerpen (b.v. een spons, een appel, een gum, een handdoek)

Stap 1: Stop de vijf voorwerpen in een ondoorzichtige plastic zak Stap 2: Laat je vrijwilliger plaatsnemen op een stoel aan een tafel Stap 3: Blinddoek je vrijwilliger Stap 4: Geef je vrijwilliger een van de voorwerpen in de handen en laat hem voelen en raden wat het is. Leg het voorwerp daarna op tafel Stap 5: Herhaal stap 4 voor de overige voorwerpen Stap 6: Laat de vrijwilliger de blinddoek af doen en kijken of hij de voorwerpen juist had geraden.

Uitleg: Meestal gebruiken we meer dan 1 zintuig om informatie te verzamelen. In deze proef hebben we alleen het zintuig ‘voelen’ gebruikt. Het is dan moeilijker om te bepalen met wat voor voorwerp je te maken hebt.

Termen & concepten

Horen, proeven, ruiken, voelen, zien, zintuigen

Kerndoel(en) die behandeld worden: 41 - De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

BLIJF OP DE HOOGTE