TOP 5

DINGEN OM TE DOEN IN DE KLAS

Iedere maand weer vijf nieuwe leuke dingen om te doen, te zien of ervaren.

1. HET ONEINDIGE VERHAAL

Werk aan de verbeelding van je leerlingen. Met deze activiteit help je kinderen hun creativiteit te "boosten" door te schrijven. Je hoeft maar een handvol woorden op te schrijven op kleine stukjes papier. Een van je leerlingen kiest er vier en je maakt er dan een zin van.


Bijvoorbeeld met "stad", "land", "teken" en "vrede". "Mijn neef woonde vroeger in de stad en verhuisde toen naar het land, sindsdien is zijn karakter veranderd en leeft hij nu in vrede". Makkelijk, toch?


Vanaf hier begin je met het voorstellen van meer vragen om deze concepten te ontwikkelen: "Hoe ziet de stad eruit?", "Hoe was zijn karakter voorheen?" Schrijf een alinea met de zin en de antwoorden die je hebt gevonden. Daarna herhaal je het proces en stellen we nieuwe vragen over de nieuwe concepten die naar voren komen.

Het verhaal kan doorgaan zover de verbeeldingskracht het toelaat!



2. DIERENBOEK ACTIVITEIT

Kinderen leren hun eigen dierenboek te schrijven. Een hele leuke opdracht en het test hun creativiteit!


We beginnen met het kiezen van een dier. We stellen onszelf verschillende vragen over het dier: "Wat eet het?" "Hoe ziet het eruit?" "Waar woont het?" Enz.

We kijken naar andere dierenboeken om onze antwoorden te vinden.


Zodra we het onderzoek hebben afgerond, is het tijd om te schrijven wat we hebben geleerd om onze eigen dierenboeken te maken!

YUMMIE!

3. LEREN MET MARSHMELLOWS

Deze activiteit introduceert een methode om geometrie op de meest yummy manier te leren. Leerlingen bouwen geometrische vormen met saté-prikkers en marshmallows, ja ... marshmallows!


In de klas staan ze voor de uitdaging om met deze materialen zo snel mogelijk geometrische vormen te creëren. Met zo'n visuele activiteit is het heel eenvoudig om de verschillende kanten, hoeken en randen van onze heerlijke creaties te tellen.

Niet alleen houdt deze activiteit hen gemotiveerd ... het is ook erg lekker!

4. DE LUISTERHOEK

Om een luisterhoek te creëren, heb je simpelweg een groot oor en enkele pictogrammen van de basis emoties nodig. Deze plaats je in een hoek. Je leerlingen kunnen daar een moment stoppen om na te denken over hoe ze zich voelen. Ze kunnen gevoelens in geschreven of mondelinge vorm uiten, erover praten. Direct tot het grote oor, of tot een van hun klasgenoten. Deze activiteit is geweldig om hun zelfbeheersing te ontwikkelen. Het bevordert ook hun zelfexpressie en helpt hen hun gevoelens te identificeren.

5. HOELA-HOEP

Zorg voor een hoela-hoep en laat de kinderen in een cirkel staan. Hang de hoela-hoep om een arm van een kind en laat iedereen elkaars handen vast houden. De kinderen moeten nu de hoela-hoep doorgeven zonder dat ze de handen loslaten.


Door naar: