ZOU JIJ HET
KUNNEN?

Leven in de ruimte

- scroll down -

Hoe ziet het leven in een ruimtestation eruit?

Lijkt het jou wat om later als je groot bent, astronaut te worden?
Hoe ziet het leven van een astronaut in de ruimte er eigenlijk uit en waar moet je allemaal rekening me houden als je leeft in de ruimte? Daar gaan we deze les meer onderzoek naar doen.


Ontdek meer over de omstandigheden in en eigenschappen van de ruimte waartegen je beschermd wordt door het dragen van een ruimtepak. probeer zelf maar eens hoe moeilijk het is om binnen korte tijd een technische klus in je ruimtestation te klaren terwijl je dikke handschoenen draagt. Ga jij de uitdaging aan?


Een kijkje nemen?

Voor de NOS verzorgde André Kuipers een rondleiding door het ISS...

(International Space Station)

Het internationale ruimtestation (in het Engels:International Space Station,ISS, in het Russisch:Междунаро́дная косми́ческая ста́нция,МКС) is een ruimtestation dat in een baan om de aarde draait en door verschillende landen wordt gebouwd, bemand en bekostigd. Op 20 november 1998 werd de eerste module gelanceerd en sinds 2 november 2000 is het station permanent bewoond. Gedurende het eerste decennium van de 21e eeuw is het station continu uitgebreid. Op 27 mei 2011 werd de bouw van het ISS voorlopig voltooid met de installatie van deAlpha Magnetic Spectrometer (AMS). Er zijn nog twee Russische modules gepland voor na 2018: Nauka, ook gekend als de Multipurpose Laboratory Module(MLM), en deNodal Module.

Bron: Wikipedia

Onderwijs

Tijdens de les leer je o.a.:


Dat planeten die dicht bij de zon liggen warmer zijn dan planeten die verder weg liggen.

Dat Venus hierop een uitzondering is.

Dat in de ruimte geen lucht is en dus ook geen geluid en luchtdruk.

Dat de koudste plek op aarde warmer is dan de ruimte.

Dat astronauten samenwerken in een team.

Proefje voor thuis

Je hebt nodig:

Stevige beker of glas, ballon, plakband, rietje, stuk karton, stift.

1. Blaas de ballon op om deze een beetje uit te rekken.

2. Knip het tuitje van de ballon en trek de ballon over de beker heen.

3. Plak de ballon rondom vast, zodat hij de hele beker afsluit.

4. leg het rietje op het midden van de ballon en plak vast.

5. Zet het karton rechtop tegen de muur en plaats de beker er voor.

6. Teken ter hoogte van het bovenste uiteinde van het rietje een streepje op het karton.

7. Zet zonder dit alles te verplaatsen elke dag op diezelfde manier een streepje op het karton.

8. Op deze manier kun je meten of de luchtdruk hoog of laag is die dag.


Uitleg:

Door de beker af te sluiten met de ballon maak je een luchtdichte ruimte. Er komt geen lucht bij en er gaat geen lucht weg. Dus vanuit de beker duwt de lucht altijd even hard tegen de ballon aan. Aan de buitenkant van de beker is echter de normale lucht aanwezig. De druk van die lucht is afhankelijk van het weer. Als er een hoge luchtdruk is zal deze lucht de ballon induwen waardoor het rietje omhoog gaat. Als er een lage druk is zal de lucht in de beker juist de ballon omhoog duwen waardoor het rietje omlaag gaat. Een instrument dat luchtdruk meet heet een barometer..

Termen & concepten

ruimte, raket, kosmos, chronometer, astronaut, elektriciteit, jaarlengtes, planeten


Kerndoel(en) die behandeld worden:

42 - De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur

Mad Science Space Walk Mission

De Mad Science® Spacewalk-missie simuleert een probleem met een zonnepaneel op International Space Station. Neem de taak op je om een geript zonnepaneel te repareren zonder van het doelwit af te wijken.

BLIJF OP DE HOOGTE