Alle kleuren van de regenboog
Hand in hand, oog in oog, alle kleuren van de regenboog!
- scroll naar beneden -
Over deze les
Iedereen heeft wel eens een regenboog gezien. Maar wanneer verschijnt deze eigenlijk? En hoe ontstaan die mooie kleuren die wij dan in de lucht zien? Vandaag leren we welke kleuren er allemaal zitten in de regenboog en dat je een regendruppel of een prismabril kan gebruiken om ze te zien. Maar wat gebeurt er als we kleuren met verf gaan mengen? De leerlingen proberen hier voorspellingen over te doen en ervaren zelf of deze juist waren tijdens het maken van een regenboogreageerbuisje. Daarin veranderen de primaire kleuren vanzelf in de secundaire kleuren. Zo krijg je alle kleuren van de regenboog te zien!
Een voorproefje
We oefenen alvast de kleuren van de regenboog. Zing je mee?
Onderwijs
Tijdens de les leer je onder andere dat:
- In het licht van de zon alle kleuren van de regenboog zitten gemengd - ROGGBIV een ezelsbrug is voor Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Indigo en Violet - Je licht kunt splitsen met bijvoorbeeld een regendruppel - Met de kleuren rood, geel en blauw kun je alle kleuren van de regenboog mengen
Proefje voor thuis: chromatografie
In de les splitsen we licht. Verfkleuren kun je ook splitsen, dat wordt chromatografie genoemd.
Wat heb je nodig? 1 strookje koffiefilterpapier 5x1 cm, 1 zwarte stift (geen permanent marker), 1 glazen potje, water
Hoe werkt het: - Vul het glazen potje met water - Zet met de zwarte stift een stip op 1 cm afstand van de onderkant van het filterstrookje - Hang het filterstrookje met de onderkant in het water. Let op dat de stip niet in het water hangt! - Wacht een paar minuten. Wat zie je?
Uitleg: Na een paar minuten zie je verschillende kleuren uit de zwarte stip komen. Alle kleuren samen vormen zwart. De inkt in deze zwarte stift is ook gemaakt van een mengsel van regenboogkleuren. Door het water en filterpapier worden ze langzaam van elkaar gescheiden.
Termen & concepten
Regenboog, licht, kleur, indigo, violet, UV licht, gloeien, mengen, primair, secundair
Kerndoel(en) die behandeld worden:
42 - De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur