Doorgedraaid

Werk met een van de belangrijkste uitvindingen ooit!

- SCROLL DOWN -

Over deze les

Een van de belangrijkste uitvindingen die een mens heeft gedaan, is het wiel. Maar welk nut heeft een wiel eigenlijk? Wielen worden vaak gebruikt om voorwerpen vooruit of achteruit te plaatsen, maar ook om een voorwerp omhoog of omlaag te laten bewegen.

Tandwielen, dat is weer een heel ander verhaal. De leerlingen ontdekken de eigenschappen van deze bijzondere wielen en bouwen een tandwielconstructie die met slechts een enkel aandraaipunt volledig in werking gezet kan worden. Aan het eind van deze les ben je compleet doorgedraaid!

Een voorproefje

Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van windenergie en waterkracht. Maar hoe werkt een oude windmolen?

Onderwijs

Tijdens deze les leer je onder andere dat:

- het wiel een van de belangrijkste en handigste uitvindingen is die de mens ooit gedaan heeft - wielen het makkelijker maken om voorwerpen of mensen naar een andere plek te transporteren - auto's en fietsen wielen hebben, maar een stuur en een tol ook een draaiende beweging maken - tandwielen wielen zijn met uitsteeksels, waardoor de wielen in elkaar passen - als een tandwiel draait, de rest van de wielen in de constructie mee draait - je tandwielen vindt in de ketting van je fiets of in een klok om de wijzers te laten draaien

Proefje voor thuis

Je hebt nodig: karton, plakband, potlood, schaar, passer, 2 wc rollen, 2 stukken ijzerdraad (1 of 2 mm dik en 100 cm lang).

1. Teken met een passer twee rondjes op karton (15 cm). 2. Knip twee heel mooie wielen uit. 3. Maak de wielen aan elkaar vast met de wc-rol. 4. Lijm de rol precies in het midden op de wielen 5. Herhaal bovenstaande stappen voor een tweede wobbel, alleen lijm je de rol bij de tweede wobbel niet in het midden van de wielen, maar een beetje naast het midden, zodat ze er wat scheef op zitten.

Voorspel hoe beide wobbels zullen rollen. Laat je wobbels om de beurt rollen. Voorspel hoe jouw wobbel rolt. Wat gebeurt er? Vergelijk de verschillen

Termen & concepten

Rollen, wiel, tandwiel, verplaatsen, zware last, uitvinding

Kerndoel(en) die behandeld worden:

44 - De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

45 - De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en evalueren.

Als eerste vroegboekkorting?

VOLG ONS