Ben je in een positieve bui?
Electriciteit
- SCROLL DOWN -
Kan jij een lampje laten branden?
We weten allemaal dat het geen goed idee is om je vingers in het stopcontact te steken, want ons lichaam geleidt elektriciteit. Welke materialen zijn nog meer goede geleiders? Dat testen we met behulp van een plasmabol.
Ook maken we een menselijke stroomkring en gaan vervolgens over op het ‘echte werk’: Hoe moeten we een energiebron, een apparaat en geleiders met elkaar verbinden om stroom te creëren? Lukt het de groepjes om een lampje te laten branden?
Wat is elektriciteit?
In dit filmpje leer je ook over elektriciteit
Onderwijs
De belangrijkste leerdoelen van deze les zijn:
- Met een ballon en met een Van de Graaffgenerator kun je statische elektriciteit maken. - Elektriciteit kan een positieve lading hebben of een negatieve lading. - Deeltjes met dezelfde lading duwen elkaar weg. Deeltjes met een tegengestelde lading trekken elkaar aan. - Door een geleider kunnen elektronen zich goed verplaatsen. Door een isolator kunnen elektronen zich slecht verplaatsen. - Ons lichaam en metalen zijn goede geleiders. Papier en kunststoffen zijn goede isolators. - Elektrische apparaten werken in een stroomkring.
Proefje voor thuis
Je hebt nodig:
(boetseer)klei, papier, dunne draad en 3 potloden.
1. Klei een model van een berg.
2. Snij met het draad de berg horizontaal in vier even dikke schijven.
3. Stapel de berg op het papier weer op zoals ze stonden.
4. Steek 2 potloden recht naar beneden, door alle schijven van de berg.
5. Je maakt zo 2 puntjes op het papier zodat je weet waar de berg stond.
6. Teken met de derde pen een lijntje om de onderste schijf heen. Haal de onderste
schijf weg.
7. Herhaal stap 3 met de andere drie schijven. Vergelijk de tekening uiteindelijk met
de berg.
Uitleg: Je hebt een topografische kaart gemaakt! Deze kaarten laten een gebied van
bovenaf zien. De lijnen op de kaart laten de vorm van het gebied op een bepaalde
hoogte zien. Aan boord van een vliegtuig of spaceshuttle worden topograsche
kaarten gemaakt met gebruik van radarapparatuur.
zie ook schoolTV: Kaartlezen in de bergen
Termen & concepten
elektriciteit, elektron, parallelschakeling, proton, serieschakeling, statische lading, stroomkring
Kerndoel(en) die behandeld worden:
- 42 De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. - 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Mad Science Stereoscopische Kijker
Deze kijker geeft diepte aan gefotografeerde waarnemingen van ons zonnestelsel. Dit cameramodel helpt de hersenen om twee foto's te koppelen om één 3D-ruimtegerelateerd beeld te maken. "Out of this world!"