Bouw en meng maar lekker mee

Materie

- scroll down -

Kun jij een chemische reactie herkennen?

Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met de wereld van atomen en moleculen. Deze les staat bol van de experimenten waarmee de leerlingen ontdekken waaraan je kunt herkennen dat er een chemische reactie optreedt.

Tijdens demonstraties van de Mad Scientist en de experimenten in hun groepje maken ze gebruik van hun zintuigen om onderscheid te maken tussen chemische en fysische veranderingen. Uiteraard met veiligheidsbril, want….veiligheid boven alles!

Atoom op reis

Ontdek dat vele atomen het oneindig leven hebben en steeds onderdeel zijn van verschillende dingen zoals bijvoorbeeld een boom, een diertje of de botten van een jongen.

bron: Nemo

Onderwijs

De leerdoelen van de les:

- Alles in de wereld bestaat uit materie; kleine deeltjes die we atomen noemen. - Een atoom kun je niet met het blote oog zien. - Een groepje atomen noemen we een molecuul. - Papier scheuren is een fysische reactie; papier verbranden is een chemische reactie.

Proefje voor thuis

Je hebt nodig:

Plakband, markeerstift, 2 kleine drinkbekers, azijn, water, 2 krijtjes.

1. Schrijf op de ene beker “water” en op de andere “azijn”.

2. Vul de ene beker met water en de ander met azijn.

3. Doe een krijtje in elke beker en zet de bekers weg.

4. Observeer het krijtje iedere dag, een week lang.

Uitleg:

Na een paar dagen zal het krijtje in de beker met azijn oplossen, maar niet in de beker met water. Krijt is een base gemaakt van kalksteenrots. Azijn is een zuur. Het zuur vreet het krijt weg als het ermee reageert, waardoor het krijtje breekt. De bubbels die zich rondom het krijtje vormen komen van het koolzuurgas dat ontstaat uit de reactie tussen azijn en het krijtje. Zuiver water is neutraal, dit betekent dat het niet zuur maar ook niet basisch is. Water zal daarom niet reageren met het krijt.

Termen & concepten

polymeren, fysieke verandering, observatie, moleculen, materie, hypothese, chemie, chemische verandering, atomen en alchemist

Kerndoel(en) die behandeld worden:

- 42 De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. - 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

Mad Science Reaction tube

De Reaction Tube is een chemische showstopper! Onderzoeken de pH-waarden van verschillende huishoudelijke vloeistoffen en experimenteer met veilige reacties in je reageerbuisje.

let op: niet vaatwasser bestendig

We organiseren super toffe zomerkampen!

BLIJF OP DE HOOGTE